ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ : ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Κ. ΖΑΧΑΡΑΚΗ Αρχιτέκτονος Μηχανικού – Πολεοδόμου,  Μέλους της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής Εταιρείας Δημοσιογράφος : Δήμητρα Σωτηριάδου Ε.Ρ.Τ. 1, εκπομπή ¨ΤΡΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ¨.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ :ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Κ. ΖΑΧΑΡΑΚΗΑρχιτέκτονος Μηχανικού – Πολεοδόμου . Μέλους της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής Εταιρείας .Δημοσιογράφος : Δήμητρα Σωτηριάδου.Ελήφθη την 8ην Απριλίου 1987. Μετεδόθη την 27ην Απριλίου 1987 από την εκπομπή της Ε.Ρ.Τ.1 , ¨ΤΡΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ¨.

ΕΡΩΤΗΣΗ : κ. Ζαχαράκη τα  αντιαισθητικά κτίρια επηρεάζουν τον άνθρωπο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Του ΝΑΙ πού φαντάζομαι ότι υποθέτετε ότι αποτελεί την απάντηση μου θα πρέπει να προταχθούν ορισμένα πράγματα ώστε το ΝΑΙ αυτό να αποβεί και εποικοδομητικό.

Κατ’ αρχήν λοιπόν θα πρέπει να θυμηθούμε τι είναι ΑΝΘΡΩΠΟΣ ώστε να δούμε τίνος Όντος ανάγκες καλείται να καλύψει η Αρχιτεκτονική , η Τέχνη δηλαδή εκείνη που έχοντας σαν ένα από τα όργανά της την Επιστήμη μορφολογεί την Ύλη για να καλύψει τις ανάγκες αυτές και της οποίας Τέχνης μία από τις αποκλειστικότητες και το τονίζω αυτό ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΕΣ είναι και η αισθητική διαμόρφωση των κτιρίων που ουσιαστικά αποτελεί το αντικείμενο της ερώτησής σας.

Ο Άνθρωπος λοιπόν είναι ένα τρισυπόστατο Όν που αποτελείται από Φυσικό Σώμα , από Ψυχή και Πνεύμα .Βασικό χαρακτηριστικό της υπόστασής του  αυτής και ως εξ αυτής είναι αυτό που λέμε Συναισθηματικό Κόσμο τον οποίο καλείται επίσης να καλύψει η Αρχιτεκτονική για να είναι γραμμένη με κεφαλαία γράμματα και όχι εντός εισαγωγικών .

Εν συνεχεία θα πρέπει να πούμε τι σημαίνει σωστή αισθητικά μορφή και συνεπώς κτίριο .Σημαίνει μία μορφή πού στη θέα της μας προκαλεί μία ψυχική ευαρέσκεια , μία τέρψη , μία εσωτερική ευφορία συγκινώντας τα ανώτερα στρώματα του συναισθηματικού μας Κόσμου . Τώρα το σοβαρότερο γεγονός που λαμβάνει χώρα σε μία αισθητικά σωστή μορφή είναι η ΑΡΜΟΝΙΑ  είς την οποίαν άλλωστε οφείλεται κατά κύριο λόγο , για να μην πω κατ’ αποκλειστικό , και η πρόκληση των συναισθημάτων πού ανέφερα προηγουμένως.  

 Ο Άνθρωπος λοιπόν τέρπεται από την ΑΡΜΟΝΙΑ  οποτεδήποτε, οπουδήποτε και καθ’ οιονδήποτε τρόπο την συναντά .Είτε στις σχέσεις των στοιχείων πού αποτελούν μία μορφή μεταξύ τους , όπως είναι ένα κτίριο είτε στις σχέσεις μεταξύ των μορφών , όπως είναι ένα συγκρότημα κτιρίων είτε στις σχέσεις των χρωμάτων , των ήχων , των λόγων και των ανθρώπων , φυσικά , μεταξύ τους.

Η τέρψη αυτή του Ανθρώπου εξ αιτίας της Αρμονίας οφείλεται σε μία προαιώνια , θα έλεγα , μία  ¨ κεκτημένη ¨ ΓΝΩΣΗ με την οποίαν , από την στιγμή που θα γεννηθεί ο Άνθρωπος , είναι φορτισμένο το Ασυνείδητό του ( ή κατ ‘ άλλους Υπερσυνείδητο )  , ισχυρά φορτισμένο ,ΓΝΩΣΗ ,του ότι η ύπαρξη ολόκληρου του Σύμπαντος , της Γής πάνω στην οποία πατάει και συνεπώς η ύπαρξη του ίδιου του του ΕΙΝΑΙ , οφείλεται στην Αρμονία , δηλαδή στην Αρμονική συνύπαρξη , την σωστή σχέση , την σωστή  αναλογία  Δυνάμεων.

Τα αντιαισθητικά , τώρα , κτίρια και εν γένει οι αντιαισθητικές εικόνες πάσης φύσεως , δειγματοληπτικά μπορώ να αναφερθώ σε μερικές από αυτές:

Το ¨ συρματοβρόχι ¨ της  ΔΕΗ πού διασχίζει τους ουρανούς των οικισμών μας, τα ημιερειπωμένα και εγκαταλελειμμένα κτίρια , τα χαλάσματα , οι ανεξέλεγκτες αφισοκολλήσεις και οι πάσης φύσεως ασχήμιες επάνω εις τους τοίχους αποτελούν , για τον ανύποπτο Άνθρωπο , μια από τις πιο ύπουλες και επικίνδυνες εκδηλώσεις δυσαρμονίας με τεραστίως δυσμενείς επιπτώσεις στον Εσωτερικό του Κόσμο .Στο πρόσωπο τους , στο πρόσωπο δηλαδή αυτών των αντιαισθητικών μορφών , εάν μεν είναι καλλιεργημένος και ενήμερος , ΒΛΕΠΕΙ αλλιώς ΔΙΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ , ΔΙΑΒΛΕΠΕΙ να καταστρέφεται ένας μέρος εκείνου εις το οποίον οφείλει την ίδια του την ύπαρξη : Η ΑΡΜΟΝΙΑ .

Εξ αιτίας αυτού δυσφορεί , αρρωσταίνει , θα μπορούσα να πω , ψυχικά , αργά μεν αλλά σταθερά και , τέλος , αρρωσταίνει και σωματικά και μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σύμφωνα με τις αντιλήψεις της σύγχρονης Ιατρικής , πού είναι βέβαια τόσο παλιά όσο και ο Άνθρωπος πάνω στην Γή , ένα υψηλό ποσοστό των ασθενειών είναι ψυχοσωματικές.

Επισφραγίζοντας λοιπόν , όσο γίνεται πιο κατηγορηματικά , αυτό μου το ΝΑΙ, σας πληροφορώ ότι ο ¨ βομβαρδισμός ¨ του Ανθρώπου από το Νέφος και τα Μικρόβια  έχει πολύ ηπιότερες επιπτώσεις από τον ¨ βομβαρδισμό ¨ , τον ανελέητο  ¨ βομβαρδισμό ¨ πού κατ’ εξακολούθηση , δυστυχώς , υφίσταται από, ας μου επιτραπεί η λέξη , τις ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΕΣ των αντιαισθητικών μορφών πού έχουν σαν συνέπεια την αισθητική ρύπανση πού είναι μία από τις χειρότερες μορφές ρύπανσης με ολέθριες και ύπουλες επιπτώσεις στα άτομα και συνεπώς και στο κοινωνικό σύνολο .  

ΕΡΩΤΗΣΗ : κ. Ζαχαράκη , μιλήσατε για την αρμονία των χρωμάτων . Τι ρόλο παίζουν τα χρώματα στην ψυχική μας διάθεση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Να σας πω .Το χρώμα είναι ένας από τους βασικούς τρόπους εκδήλωσης της Αρμονίας και επομένως το Χρώμα υπάγεται σ’ όλα όσα είπα παραπάνω .Βεβαίως πιο συγκεκριμένα θα μπορούσα να πω ότι το σωστό ή όχι , χρωματικά , περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει ένας άνθρωπος , το σωστό ή όχι ντύσιμο στο οποίο βέβαια περιλαμβάνεται και ο σωστός ή όχι χρωματικός συνδυασμός , παίζει αποφασιστικό ρόλο στον εσωτερικό Κόσμο του Ανθρώπου , τολμώ μάλιστα να πω ότι παίζει τεράστιο ρόλο και εις την διαμόρφωση του χαρακτήρα .Επί παραδείγματι ανοιχτόχρωμοι και σωστοί χρωματικοί συνδυασμοί σχετίζονται με χαρακτήρες ήρεμους , καλοσυνάτους , ενθουσιώδεις , ευχάριστους και κοινωνικούς , ενώ ¨μουντά ¨  χρώματα και κακοί χρωματικοί συνδυασμοί σχετίζονται με χαρακτήρες ευερέθιστους , φίλερις , μνησίκακους , χαιρέκακους , καχύποπτους και αντικοινωνικούς .

ΕΡΩΤΗΣΗ  : Υπάρχουν , μπορούμε να πούμε , γυναικεία και ανδρικά , χρώματα για μικρούς και μεγάλους ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ :   Κοιτάξτε , το Χρώμα είναι ένα Θείο Δώρο  , ένα  Δώρο του Θεού προς τον Άνθρωπο είτε αυτός είναι Άνδρας είτε είναι Γυναίκα , συνεπώς το Χρώμα δεν έχει φύλλο δεν έχει ¨ SEX ¨ και επομένως τα χρώματα κακώς τα χαρακτηρίζουμε πολλές φορές σαν γυναικεία ή ανδρικά . Η προσκόλληση ενός κοινωνικού συνόλου σε κάποιο χρώμα το οποίο θεωρεί  ¨ σοβαρό ¨ ή όχι αποτελεί ένα κακώς εννοούμενο ¨ κατεστημένο ¨ μία προκατάληψη , θα μπορούσα να πω και συνεπώς , από την στιγμή κατά την οποία το χρώμα αποτείνεται στον ΑΝΘΡΩΠΟ , αποτείνεται και σε όλες του τις ηλικίες .

Μανώλης Κ. Ζαχαράκης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ :ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Κ. ΖΑΧΑΡΑΚΗΑρχιτέκτονος Μηχανικού – Πολεοδόμου . Μέλους της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής Εταιρείας .Δημοσιογράφος : Δήμητρα Σωτηριάδου.Ελήφθη την 8ην Απριλίου 1987. Μετεδόθη την 27ην Απριλίου 1987 από την εκπομπή της Ε.Ρ.Τ.Ι , ¨ΤΡΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ¨.

ΕΡΩΤΗΣΗ : κ. Ζαχαράκη τα  αντιαισθητικά κτίρια επηρεάζουν τον άνθρωπο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Του ΝΑΙ πού φαντάζομαι ότι υποθέτετε ότι αποτελεί την απάντηση μου θα πρέπει να προταχθούν ορισμένα πράγματα ώστε το ΝΑΙ αυτό να αποβεί και εποικοδομητικό.

Κατ’ αρχήν λοιπόν θα πρέπει να θυμηθούμε τι είναι ΑΝΘΡΩΠΟΣ ώστε να δούμε τίνος Όντος ανάγκες καλείται να καλύψει η Αρχιτεκτονική , η Τέχνη δηλαδή εκείνη που έχοντας σαν ένα από τα όργανά της την Επιστήμη μορφολογεί την Ύλη για να καλύψει τις ανάγκες αυτές και της οποίας Τέχνης μία από τις αποκλειστικότητες και το τονίζω αυτό ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΕΣ είναι και η αισθητική διαμόρφωση των κτιρίων που ουσιαστικά αποτελεί το αντικείμενο της ερώτησής σας.

Ο Άνθρωπος λοιπόν είναι ένα τρισυπόστατο Όν που αποτελείται από Φυσικό Σώμα , από Ψυχή και Πνεύμα .Βασικό χαρακτηριστικό της υπόστασής του  αυτής και ως εξ αυτής είναι αυτό που λέμε Συναισθηματικό Κόσμο τον οποίο καλείται επίσης να καλύψει η Αρχιτεκτονική για να είναι γραμμένη με κεφαλαία γράμματα και όχι εντός εισαγωγικών .

Εν συνεχεία θα πρέπει να πούμε τι σημαίνει σωστή αισθητικά μορφή και συνεπώς κτίριο .Σημαίνει μία μορφή πού στη θέα της μας προκαλεί μία ψυχική ευαρέσκεια , μία τέρψη , μία εσωτερική ευφορία συγκινώντας τα ανώτερα στρώματα του συναισθηματικού μας Κόσμου . Τώρα το σοβαρότερο γεγονός που λαμβάνει χώρα σε μία αισθητικά σωστή μορφή είναι η ΑΡΜΟΝΙΑ  είς την οποίαν άλλωστε οφείλεται κατά κύριο λόγο , για να μην πω κατ’ αποκλειστικό , και η πρόκληση των συναισθημάτων πού ανέφερα προηγουμένως.  

 Ο Άνθρωπος λοιπόν τέρπεται από την ΑΡΜΟΝΙΑ  οποτεδήποτε, οπουδήποτε και καθ’ οιονδήποτε τρόπο την συναντά .Είτε στις σχέσεις των στοιχείων πού αποτελούν μία μορφή μεταξύ τους , όπως είναι ένα κτίριο είτε στις σχέσεις μεταξύ των μορφών , όπως είναι ένα συγκρότημα κτιρίων είτε στις σχέσεις των χρωμάτων , των ήχων , των λόγων και των ανθρώπων , φυσικά , μεταξύ τους.

Η τέρψη αυτή του Ανθρώπου εξ αιτίας της Αρμονίας οφείλεται σε μία προαιώνια , θα έλεγα , μία  ¨ κεκτημένη ¨ ΓΝΩΣΗ με την οποίαν , από την στιγμή που θα γεννηθεί ο Άνθρωπος , είναι φορτισμένο το Ασυνείδητό του ( ή κατ ‘ άλλους Υπερσυνείδητο )  , ισχυρά φορτισμένο ,ΓΝΩΣΗ ,του ότι η ύπαρξη ολόκληρου του Σύμπαντος , της Γής πάνω στην οποία πατάει και συνεπώς η ύπαρξη του ίδιου του του ΕΙΝΑΙ , οφείλεται στην Αρμονία , δηλαδή στην Αρμονική συνύπαρξη , την σωστή σχέση , την σωστή  αναλογία  Δυνάμεων.

Τα αντιαισθητικά , τώρα , κτίρια και εν γένει οι αντιαισθητικές εικόνες πάσης φύσεως , δειγματοληπτικά μπορώ να αναφερθώ σε μερικές από αυτές:

Το ¨ συρματοβρόχι ¨ της  ΔΕΗ πού διασχίζει τους ουρανούς των οικισμών μας, τα ημιερειπωμένα και εγκαταλελειμμένα κτίρια , τα χαλάσματα , οι ανεξέλεγκτες αφισοκολλήσεις και οι πάσης φύσεως ασχήμιες επάνω εις τους τοίχους αποτελούν , για τον ανύποπτο Άνθρωπο , μια από τις πιο ύπουλες και επικίνδυνες εκδηλώσεις δυσαρμονίας με τεραστίως δυσμενείς επιπτώσεις στον Εσωτερικό του Κόσμο .Στο πρόσωπο τους , στο πρόσωπο δηλαδή αυτών των αντιαισθητικών μορφών , εάν μεν είναι καλλιεργημένος και ενήμερος , ΒΛΕΠΕΙ αλλιώς ΔΙΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ , ΔΙΑΒΛΕΠΕΙ να καταστρέφεται ένας μέρος εκείνου εις το οποίον οφείλει την ίδια του την ύπαρξη : Η ΑΡΜΟΝΙΑ .

Εξ αιτίας αυτού δυσφορεί , αρρωσταίνει , θα μπορούσα να πω , ψυχικά , αργά μεν αλλά σταθερά και , τέλος , αρρωσταίνει και σωματικά και μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σύμφωνα με τις αντιλήψεις της σύγχρονης Ιατρικής , πού είναι βέβαια τόσο παλιά όσο και ο Άνθρωπος πάνω στην Γή , ένα υψηλό ποσοστό των ασθενειών είναι ψυχοσωματικές.

Επισφραγίζοντας λοιπόν , όσο γίνεται πιο κατηγορηματικά , αυτό μου το ΝΑΙ, σας πληροφορώ ότι ο ¨ βομβαρδισμός ¨ του Ανθρώπου από το Νέφος και τα Μικρόβια  έχει πολύ ηπιότερες επιπτώσεις από τον ¨ βομβαρδισμό ¨ , τον ανελέητο  ¨ βομβαρδισμό ¨ πού κατ’ εξακολούθηση , δυστυχώς , υφίσταται από, ας μου επιτραπεί η λέξη , τις ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΕΣ των αντιαισθητικών μορφών πού έχουν σαν συνέπεια την αισθητική ρύπανση πού είναι μία από τις χειρότερες μορφές ρύπανσης με ολέθριες και ύπουλες επιπτώσεις στα άτομα και συνεπώς και στο κοινωνικό σύνολο .  

ΕΡΩΤΗΣΗ : κ. Ζαχαράκη , μιλήσατε για την αρμονία των χρωμάτων . Τι ρόλο παίζουν τα χρώματα στην ψυχική μας διάθεση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Να σας πω .Το χρώμα είναι ένας από τους βασικούς τρόπους εκδήλωσης της Αρμονίας και επομένως το Χρώμα υπάγεται σ’ όλα όσα είπα παραπάνω .Βεβαίως πιο συγκεκριμένα θα μπορούσα να πω ότι το σωστό ή όχι , χρωματικά , περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει ένας άνθρωπος , το σωστό ή όχι ντύσιμο στο οποίο βέβαια περιλαμβάνεται και ο σωστός ή όχι χρωματικός συνδυασμός , παίζει αποφασιστικό ρόλο στον εσωτερικό Κόσμο του Ανθρώπου , τολμώ μάλιστα να πω ότι παίζει τεράστιο ρόλο και εις την διαμόρφωση του χαρακτήρα .Επί παραδείγματι ανοιχτόχρωμοι και σωστοί χρωματικοί συνδυασμοί σχετίζονται με χαρακτήρες ήρεμους , καλοσυνάτους , ενθουσιώδεις , ευχάριστους και κοινωνικούς , ενώ ¨μουντά ¨  χρώματα και κακοί χρωματικοί συνδυασμοί σχετίζονται με χαρακτήρες ευερέθιστους , φίλερις , μνησίκακους , χαιρέκακους , καχύποπτους και αντικοινωνικούς .

ΕΡΩΤΗΣΗ  : Υπάρχουν , μπορούμε να πούμε , γυναικεία και ανδρικά , χρώματα για μικρούς και μεγάλους ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ :   Κοιτάξτε , το Χρώμα είναι ένα Θείο Δώρο  , ένα  Δώρο του Θεού προς τον Άνθρωπο είτε αυτός είναι Άνδρας είτε είναι Γυναίκα , συνεπώς το Χρώμα δεν έχει φύλλο δεν έχει ¨ SEX ¨ και επομένως τα χρώματα κακώς τα χαρακτηρίζουμε πολλές φορές σαν γυναικεία ή ανδρικά . Η προσκόλληση ενός κοινωνικού συνόλου σε κάποιο χρώμα το οποίο θεωρεί  ¨ σοβαρό ¨ ή όχι αποτελεί ένα κακώς εννοούμενο ¨ κατεστημένο ¨ μία προκατάληψη , θα μπορούσα να πω και συνεπώς , από την στιγμή κατά την οποία το χρώμα αποτείνεται στον ΑΝΘΡΩΠΟ , αποτείνεται και σε όλες του τις ηλικίες .